Zaloguj się aby zobaczyć całość

erfolgreich stärkenZorientowany na cele, chętny do współpracy, otwarty na rozwój i zmiany, innowacyjny, potrafiący wywierać pozytywny wpływ i rozwiązywać problemy, wykazujący inicjatywę, zorientowany na klienta. Być może wydaje Ci się, że ten opis to utarte już frazesy czy nowomowa rodem z ogłoszeń rekrutacyjnych. Tak jednak nie jest. Dzisiejszy rynek szuka właśnie takich pracowników.

 

 

Im szybciej więc zaczniesz rozwijać kompetencje, tym lepiej. Zwłaszcza, że zdaniem ekspertów, dyplom uczelni i wyższe wykształcenie to dziś zdecydowanie za mało, żeby odnaleźć się w świecie biznesu.

Dzisiejszy rynek pracy to rynek kwalifikacji, czyli potwierdzonych kompetencji. Gospodarka, pracodawcy potrzebują ludzi, którzy potrafią coś konkretnego robić, a nie takich, którzy mają na ten temat samą wiedzę teoretyczną. Dyplomy uczelni tracą więc na wartości, bo na studiach przede wszystkim nadal student zdobywa wiedzę teoretyczną i ewentualnie praktyczną, a nie rozwija umiejętności i wykształca prorynkowe postawy. – uważa Aleksandra Kuźniak, psycholog i trener zarządzania, prezes Stowarzyszenia Konsultantów i Trenerów Zarządzania MATRIK.

Z raportu CBOS „Wykształcenie ma znaczenie?” wynika, że przybywa osób, które uważają, że wykształcenie nie ma większego znaczenia zarówno dla sytuacji zawodowej, i materialnej, jak i dla życia towarzyskiego oraz rodzinnego. W społecznej ocenie formalne wykształcenie jest ważną, ale nie najważniejszą determinantą sukcesu na rynku pracy. Aż 45 procent respondentów wskazało, że kluczowe znaczenie dla powodzenia w życiu zawodowym ma posiadana wiedza i umiejętności.

 

Praca jest, ale dla kompetentnych

Kryzys, bezrobocie, młodzi bez perspektyw – wciąż dookoła pobrzmiewają te słowa, ale jak jest w rzeczywistości? Jak pokazują wyniki badania w ramach IV edycji Bilansu Kapitału Ludzkiego, realizowanego przez PARP i UJ, mimo coraz większej liczby kandydatów do pracy, rosną trudności rekrutacyjne. Powód? Brak kompetencji do wykonywania zawodu. Problem ten jest widoczny już od kilku lat i stanowi poważne wyzwanie dla przedsiębiorstw.

 

Nowe wymagania, potrzebne ćwiczenia

Z obserwacji specjalistów ds. rynku pracy wynika, że stale się wydłuża lista pożądanych kompetencji u pracowników.

Jeszcze kilkanaście lat temu nie były one wymagane. Dzisiaj jednak mamy bardzo dynamiczną rzeczywistość, otoczenie stale się zmienia. Postęp gospodarczy, szeroki dostęp do informacji, nowe narzędzia technologiczne rzucają zupełnie nowe wyzwania i zmieniają miejsca pracy – tłumaczy Aleksandra Kuźniak. Jej zdaniem, mało który pracodawca pozwoli odejść pracownikowi, który faktycznie rozumie przedsiębiorstwo i jego cele, potrafi działać w grupie, chce się stale uczyć.

Tymczasem dzisiaj widoczny jest wśród młodych ludzi deficyt choćby takich podstawowych umiejętności interpersonalnych, jak prowadzenie rozmowy, otwartość na poglądy innych, zdolność słuchania i rozumieniamówi psycholog.

Zmieniają się także wymogi wobec menedżerów. Współczesny lider powinien inspirować swoją postawą innych, zarażać entuzjazmem, energią, być empatycznym.

– Już dawno temu minęły czasy, kiedy wywieranie wpływu na zespół oznaczało wydawanie poleceń i oczekiwanie bezwzględnego posłuszeństwa. Nowoczesne wywieranie wpływu oznacza inspirowanie, zachęcanie do współpracy i stałego rozwoju oraz uczenia się coraz to nowych, potrzebnych do efektywnej pracy umiejętności – podkreśla Aleksandra Kuźniak i przekonuje, że kompetencje to coś, czego można się nauczyć, wyćwiczyć w praktyce. Trzeba tylko chcieć.

 

Sprawdź swoje kompetencje, wypełniając test kompetencji zawodowych!

testy kompetencji

 

 


Autor wpisu: Katarzyna Klimek-Michno